VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
22.12.2017

Špatně jištěný náklad je velkým rizikem. V zimě se nebezpečí zvyšuje

Nedostatečně zajištěný náklad je časovanou bombou. Nákladní vozy bourají nejčastěji právě kvůli špatně kotvenému nákladu, ale nebezpečí se týká i osobních aut. Loni počet těchto nehod překročil stovku a škody dosáhly téměř šesti milionů korun. V zimě se riziko karambolu ještě zvyšuje.

Sníh, námraza či zhoršená viditelnost ohrožují řidiče samy o sobě. „Teplotní změny, zbytky sněhu, ledu nebo posypu na vozovce prodlužují brzdnou dráhu a zhoršují podmínky řízení,” vysvětlil Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia. V případě převozu nákladu může být riziko ještě mnohem vyšší, pokud řidič břemeno dostatečně nezajistí. Nehody spojené s nákladem ostatně patří na českých vozovkách k častým po celý rok. Jedná se o příčinu nesprávné uložení nákladu. V roce 2016 se takových nehod stalo 101, hmotná škoda odhadnutá na místě policisty byla 5 799 400 Kč,“ uvedla Ivana Nguyenová z Policejního prezidia.  V případě nákladních vozů jsou nehody kvůli nedostatečně jištěnému nákladu dokonce vůbec nejčastějšími.

V zimě je upevnění nákladu důležitější než kdy jindy

„Vozidlo s nákladem může zejména v zimních měsících znamenat jisté riziko ve vztahu k brzdné dráze, která se prodlužuje se zvyšující se hmotností vozidla. Více než kdy jindy je důležité upevnění nákladu a jeho rozložení, což může mít vliv na chování vozidla a i případné zvládnutí krizové situace v provozu,“ říká Jozef Bocán. Běžný řidič nemá šanci rozeznat na silnici špatně ukotvený náklad, zvláště když je skrytý pod plachtou. Pak stačí nečekaná změna směru jízdy nebo rychlé brzdění a náklad se může vysypat na vozovku nebo zasypat jiné vozidlo. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, upozorňuje, jak rizikové náklaďáky na silnici poznat: „Pokud jsou přivazovací prostředky už od pohledu povolené, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně mají být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“

Na obyčejné řemeny či gumicuky zapomeňte

Nejčastějším nešvarem českých řidičů, a to včetně mnohých profesionálních přepravců, je kotvení nákladů pomocí řemenů, provazů či tzv. gumicuků. Ale ani ucelené kotvící systémy z prodejen autopříslušenství nejsou vždy bezpečné. „Je bohužel běžné, že prodejci mívají v nabídce kotvící systémy, na které umístí upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice,“ upozorňuje Dominik Kubik z Carl Stahlu. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel.“

Autor / zdroj: PI

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Jestřábi vrátili Kladnu 6-ti gólový dluh a poslali Rytíře domů bez bodu

V posledním vzájemném duelu nasázeli Kladenští Prostějovu 6 branek. Prostějov odpověděl stejnou měrou. V podobném duchu jako posledně se neslo i celé

Post

Kladenskou smršť tentokrát odnesla Slavia

Přestože Kladnu vstup do zápasu proti Slavii příliš nevyšel a Pražané se jako první radovali, domácí diváci si na ČEZ stadionu užili další vysokou výh

Post

Ani veliký kladenský nápor ze třetí třetiny na body proti Přerovu nestačil

Kladno ztrácelo proti Přerovu hned po první třetině dvě branky. Už od poloviny utkání ale byli Kladenští lepším a aktivnějším týmem a dokázali snížit.

Reklama

garaze.fabrego.cz

Reklama

PARTNEŘI

Maminčino koření www.beautyexpo.cz garaze.fabrego.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA